

Cyberbezpieczeństwo
Celem kształcenia na kierunku cyberbezpieczeństwo jest przygotowanie absolwenta do skutecznego i odpowiedzialnego funkcjonowania w dynamicznie zmieniającym się środowisku cyfrowym, poprzez wyposażenie go w wszechstronną wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne z zakresu ochrony danych i infrastruktury IT przed cyberzagrożeniami.
Program przewiduje 7 semestrów w przypadku studiów stacjonarnych oraz niestacjonarnych i umożliwia uzyskanie tytułu inżyniera.
Jako absolwent kierunku cyberbezpieczeństwo będziesz:
Jako absolwent kierunku cyberbezpieczeństwo znajdziesz zatrudnienie w zespołach ds. bezpieczeństwa IT w przedsiębiorstwach i instytucjach publicznych, Centrach Operacji Bezpieczeństwa, firmach konsultingowych zajmujących się audytami i wdrażaniem systemów zabezpieczeń, podmiotach odpowiedzialnych za tworzenie i rozwój krajowego systemu cyberbezpieczeństwa, pełniąc kluczowe role w ochronie krytycznej infrastruktury cyfrowej, start-upach i firmach technologicznych rozwijających innowacyjne rozwiązania w zakresie cyberbezpieczeństwa.
| CYBERBEZPIECZEŃSTWO |
| Zarządzenie Nr R-56/2025 Rektora Politechniki Lubelskiej z dnia 25 kwietnia 2025 r. | ||
| STUDIA STACJONARNE | ||
| I stopień |
DOKUMENTACJA PROGRAMU STUDIÓW dla kierunku Cyberbezpieczeństwo |
|
Informatyka techniczna
Kierunek studiów informatyka techniczna to kierunek studiów, który łączy zaawansowane kompetencje informatyczne z praktycznymi umiejętnościami inżynierskimi. Celem kształcenia jest przygotowanie absolwenta do pracy w dynamicznie zmieniającym się środowisku przemysłowym i technologicznym.
Program przewiduje 7 semestrów w przypadku studiów stacjonarnych oraz niestacjonarnych i umożliwia uzyskanie tytułu inżyniera.
Jako absolwent kierunku informatyka techniczna będziesz:
Dzięki interdyscyplinarności programu studiów Jako absolwent kierunku informatyka techniczna będziesz przygotowany do pracy w branżach, w których zaawansowane technologie informatyczne i inżynierskie odgrywają kluczową rolę. Znajdziesz zatrudnienie w przedsiębiorstwach projektujących i wdrażających systemy komputerowe i mikroprocesorowe, firmach zajmujących się automatyzacją procesów technologicznych oraz integracją systemów informatycznych, sektorze przemysłowym w obszarach wykorzystujących technologie IoT, Przemysł 4.0, branży budowlanej i inżynierii środowiska, w szczególności w zakresie wykorzystania technologii BIM, komputerowego wspomagania projektowania, modelowania procesów, czy analizy danych wielowymiarowych, sektorze nowoczesnych technologii jako projektant systemów IoT, inżynier sztucznej inteligencji lub specjalista ds. automatyzacji.
| INFORMATYKA TECHNICZNA |
| Zarządzenie Nr R-57/2025 Rektora Politechniki Lubelskiej z dnia 25 kwietnia 2025 r. | ||
| STUDIA STACJONARNE | ||
| I stopień |
DOKUMENTACJA PROGRAMU STUDIÓW dla kierunku Informatyka techniczna |
|
AI in Business Solutions
Absolwent kierunku AI in business solutions jest osobą posiadającą umiejętności techniczne w zakresie analizy danych, business intelligence i zastosowań sztucznej inteligencji w biznesie, połączone z kompetencjami miękkimi i biznesowymi. Absolwent, koncepcyjnie określany mianem Solution Designera, potrafi zrozumieć problem biznesowy i zaproponować adekwatne rozwiązanie z wykorzystaniem dostępnych narzędzi. Jest to generalista, potrafiący odnaleźć się w szerokim spektrum zadań.
Absolwent kierunku AI in Business Solutions to osoba łącząca solidne fundamenty analityczne ze zrozumieniem realiów biznesowych. Posiada praktyczną znajomość metod sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego – potrafi rozpoznać, które algorytmy i techniki najlepiej wspierają konkretne procesy w organizacji. Swobodnie porusza się w świecie analityki biznesowej i business intelligence, umie pozyskiwać dane z różnych źródeł oraz je czyścić, przetwarzać i interpretować. Łączy kompetencje twarde z narracją danych oraz storytellingiem biznesowym.
Absolwent wykorzystuje zarówno klasyczne narzędzia (np. Excel z Power Pivot, Solverem czy Power Query), jak i współczesne platformy oparte na chmurze oraz rozwiązania no-code/low-code, chatboty i robotyzację procesów. Zna podstawy modelowania statystycznego i matematycznego, rozumie zasady cyberbezpieczeństwa i ochrony danych oraz jest świadomy etycznych wyzwań przy zastosowaniu sztucznej inteligencji co przekłada się na bezpieczne projektowanie rozwiązań.
Rozumie kontekst branżowy, potrafi spojrzeć holistycznie na cele i wyzwania firmy, dzięki czemu optymalizuje procesy i proponuje innowacyjne usprawnienia. Pracuje zespołowo, buduje relacje i sieć kontaktów a jednocześnie bierze odpowiedzialność za realizowane zadania. Cechuje go otwartość na nowe technologie i gotowość do wykorzystania potencjału AI w organizacji.
Absolwent kierunku AI in business solutions jest przygotowany do pracy jako techniczny pracownik w zespołach IT, analityki danych i sztucznej inteligencji w różnorodnych przedsiębiorstwach pełniąc role takie jak Solution Designer, Analityk Biznesowy z elementami technicznymi, Młodszy Analityk Danych, Specjalista ds. narzędzi AI w biznesie. Typowe miejsca pracy obejmują:
Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku AI in business solutions będzie mógł kontynuować kształcenie na studiach drugiego stopnia Inżynieria i Analiza Danych, Data Science, Analityka Biznesowa jak i Zarządzanie ze specjalizacją np. w analityce czy technologiach.
[ENG VERSION]
A graduate of the AI in business solutions program is a person with technical skills in data analysis, business intelligence and the application of artificial intelligence in business, combined with soft and business skills. Graduates, conceptually referred to as solution designers, are able to understand business problems and propose appropriate solutions using available tools. They are generalists, able to find their place in a wide range of tasks.
A graduate of AI in business solutions is a person who combines solid analytical foundations with an understanding of business realities. They have practical knowledge of artificial intelligence and machine learning methods – they can recognise which algorithms and techniques best support specific processes in an organisation. They are at ease in the world of business analytics and business intelligence, and know how to obtain data from various sources and clean, process and interpret it. They combine hard skills with data narration and business storytelling.
Graduates use classic tools (e.g. Excel with Power Pivot, Solver or Power Query) as well as modern cloud-based platforms and no-code/low-code solutions, chatbots and process robotization. They know the basics of statistical and mathematical modeling, understand the principles of cybersecurity and data protection, and are aware of the ethical challenges of using artificial intelligence, which translates into the safe design of solutions.
He understands the industry context and is able to take a holistic view of the company's goals and challenges, enabling him to optimize processes and propose innovative improvements. He works well in a team, builds relationships and networks, and at the same time takes responsibility for the tasks he undertakes. He is open to new technologies and ready to harness the potential of AI in the organization.
Graduates of the AI in business solutions program are prepared to work as technical staff in IT, data analytics and artificial intelligence teams in a variety of companies, performing roles such as solution designer, business analyst with technical elements, junior data analyst, and AI tools specialist in business. Typical workplaces include:
Graduates of the first-cycle AI in business solutions program can continue their education in second-cycle programs in engineering and data analysis, data science, business analytics, and management, with specializations in areas such as analytics or technology.
| AI IN BUSINESS SOLUTIONS |
Informatyka studia II stopnia stacjonarne
Absolwent kierunku wykazuje się znajomością informatyki umożliwiającą samodzielne rozwiązywanie problemów informatycznych, w tym wymagających realizacji badań naukowych. Posiada wiedzę i umiejętności umożliwiające mu przygotowanie, realizację i weryfikację projektów informatycznych oraz umiejętności praktycznego posługiwania się narzędziami informatycznymi. Ma szeroką wiedzę i biegłość w programowaniu i tworzeniu programowania, w tym w obszarze sztucznej inteligencji. Posiada także wiedzę na temat projektowania uniwersalnego w zakresie informatyki i potrafi ją zastosować w praktyce. W zależności od wybranej specjalności studiów może znaleźć zatrudnienie jako twórca oprogramowania na wszystkich dostępnych systemach operacyjnych, w tym mobilnych oraz projektant i twórca aplikacji internetowych z uwzględnieniem ich bezpieczeństwa, specjalista z zakresu grafiki komputerowej, a także jako specjalistą w zakresie zbierania, przetwarzania, analizy i wizualizacji danych przy użyciu uczenia maszynowego i algorytmów uczących się oraz jako specjalista w zakresie bezpieczeństwa systemów operacyjnych, sieci komputerowych i aplikacji internetowych. Potrafi zaplanować eksperyment badawczy, przeprowadzić go i zapisać wyniki z wykorzystaniem różnych formatów i metod składowania. Potrafi przetwarzać dane z dużych zbiorów, dokonać ich analizy i wizualizacji. Jest przygotowany do podjęcia pracy naukowo-badawczej w różnych jednostkach i centrach badawczych oraz do zarządzania zespołami w projektach informatycznych z wykorzystaniem współczesnych metod. Absolwent zna język angielski, w tym specjalistyczny, w zakresie niezbędnym do pracy w międzynarodowych zespołach informatycznych, przygotowany jest do samokształcenia i doskonalenia zawodowego oraz podjęcia studiów w szkole doktorskiej.
| INFORMATYKA |

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach: FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA ROZWOJU SPOŁECZNEGO 2021-2027 (FERS)
"POLLUB z nami nowoczesne technologie" FERS.01.05-IP.08-0319/23-00